آشنایی با روف تاپ پکیج
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

روف تاپ پکیج

واحد تهویه مطبوع پشت بامی چیست و چگونه کار می کنند؟

واحد های تهویه مطبوع پشت بامی معمولاً در کاربرد های تجاری برای تأمین گرمایش و یا سرمایش ساختمان‌ های کوچک تر استفاده می ‌شوند.

روف تاپ پکیج دستگاهی است که از قرار گرفتن چیلر و هواساز در کنار یک دیگر ساخته می شود.

یک روف تاپ پیکج (پکیج یونیت) قابلیت انجام کار هایی همانند تولید گرما، سرما، فیلتر و کنترل رطوبت هوای محیط را دارد. در اجزای داخلی پکیج یونیت دستگاه هایی مانند چیلر، کویل، فن و لوازم رطوبت زنی وجود دارد. در فصل تابستان روف تاپ پکیج با به کار انداختن چیلر، دمای هوای محیط را کاهش می دهد، برای این کار هوا را به سمت مبدل حرارتی هدایت می کند و در مرحله بعدی فن شروع به چرخش می کند و جریان هوا را از میان کویل ها عبور می دهد و دمای هوا را کاهش می دهد.

در فصل زمستان نیز پکیج یونیت برای افزایش دما به جای آب سرد از آب گرم استفاده می کند. در روف تاپ های موجود در بازار سه کانال مختلف وجود دارد، هر کدام از این کانال ها برای انتقال یک جریان استفاده می شوند، یکی از کانال ها برای هوای تازه، یکی برای هوای رفت و دیگری برای برگشت استفاده می شود.

سیستم های تهویه مطبوع پشت بامی معمولاً روی پشت بام ساختمان نصب و راه اندازی می شوند. همچنین تمام اجزا با هم در یک کابینت بسته بندی می شوند. در داخل محفظه کابینت دستگاه، بسته به نوع سیستم، تمام اجزای سیستم گرمایش و یا سرمایش وجود دارد و به دلیل قرار گرفتن در معرض فضای آزاد، واحد های پشت بامی روف تاپ پکیج دارای مقاومت بالا در برابر نور خورشید، باران، باد، یخبندان و سایر شرایط می باشند.

واحد های گرمایش و سرمایش پشت بامی چگونه کار می کنند؟

واحد های تهویه مطبوع پشت بامی مانند سایر انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی عمل می کنند و راحتی کارآمدی را فراهم می کنند. این سیستم ‌ها به مجرای ساختمان متصل می ‌شوند و هوای خنک یا گرم را ایجاد می‌کند و سپس هوای مطبوع را در سراسر مناطق داخلی توزیع می ‌کنند.

نحوه کارکرد روف تاپ پکیج در حالت سرمایش

نحوه کارکرد دستگاه روف تاپ پکیج در حالت سرمایش، مشابه عملکرد دستگاه چیلر و هواساز است.در پکیج یونیت، کمپرسور در انتهای دستگاه قرار می گیرد و کویل های کندانسور در اطراف آن یا در نزدیکی آن جانمایی می شوند. مبرد کم فشار و سرد به شکل گاز وارد کمپرسور می شود که کمپرسور آن را به شکل یک گاز گرم و فشار بالا، فشرده می کند و سپس مبرد به سمت کندانسور هوایی جریان می یابد. مبرد در کندانسور حرارت را از دست می دهد و فین های کویل های کندانسور سبب می شوند که انتقال حرارت بین مبرد و هوا بهتر صورت گیرد که البته فن کندانسور با ایجاد جریان هوای اجباری موجب می شود انتقال حرارت پیوسته صورت گیرد و همچنین هوای گرم شده از واحد خارج شود.

در روف تاپ پکیج ها‌، مایع مبرد پس از خروج از کندانسور از شیر انبساط عبور کرده و فشار آن کاهش می یابد و وارد کویل DX می شود. در کویل DX مبرد مایع به دلیل سرد بودن، گرمای هوای وارد شده به پکیج یونیت را گرفته و خنک می کند و تغییر فاز از مایع به گاز در مبرد اتفاق می افتد. جریان پیدا کردن یکنواخت مبرد در لوله های کویل DX جهت جلوگیری از ورود مایع مبرد به داخل کمپرسور، اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل در کویل آب سرد هواساز ها، استفاده از پخش کن ضرورتی نخواهد داشت. سپس ماده مبرد جهت افزایش فشار دوباره وارد کمپرسور می شود و این چرخه به طور مداوم تکرار می شود تا دمای فضا های مورد نظر به دمای تنظیم ترموستات برسد.

نحوه کارکرد روف تاپ پکیج در حالت گرمایش

در دستگاه های روف تاپ پکیج علاوه بر تامین بار سرمایشی، بار گرمایشی ساختمان نیز تامین می گردد. پکیج یونیت ‌ها که هم برای گرمایش و هم برای سرمایش استفاده می شوند، می توانند بار گرمایشی را توسط موتورخانه مرکزی به همراه یک مبدل حرارتی (کویل آب گرم مسقر در داخل دستگاه روف تاپ پکیج) یا یک پکیج حرارتی مستقل و یا یک هیتر برقی تامین کنند. در این حالت هوای ورودی به پکیج یونیت گرم شده و به وسیله فن به ساختمان انتقال می یابد.

مزایای روف تاپ پکیج

استفاده از روف تاپ پکیج در واحد ‌های صنعتی، اداری و تجاری به دلیل برخورداری از مزایای زیاد بسیار رایج است. برخی از مزایای استفاده از پکیج یونیت عبارت است از:

  • دارای قیمت مناسب است.
  • فضای داخلی را اشغال نمی‌ کند.
  • از راندمان بالا در تهویه برخوردار است.
  • تعمیرات و نگهداری پکیج یونیت آسان است.
  • روی زمین و سقف ساختمان قابل نصب است.
  • نصب و راه اندازی روف تاپ پکیج دشوار نیست.
  • سبب صرفه جویی در انرژی و هزینه‌های ساختمان می‌ شود.
  • جا به جایی هوا بین دو محیط به بهترین نحو انجام می ‌شود.
  • پکیج یونیت بدون تولید آلودگی صوتی و ارتعاش کار می کند.
  • از قابلیت ایجاد تهویه برای چند فضا با یک دستگاه برخوردار است.
  • در نوع هوا خنک نیازی به وجود آب با توجه به مشکلات و کمبود آب در کشور ندارد.

کاربرد روف تاپ پکیج

کاربرد های این دستگاه بیشتر شبیه به هواساز و ترکیب آن با چیلر می باشد ولی تفاوت در نوع به کارگیری و قیمت نهایی آن در انتخاب ما اثر گذار خواهد بود. بنابراین می توان گفت روف تاپ پکیج بیشتر برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که فضای بزرگ و با متراژ بالا داشته باشند. پس برای مکان های اداری و مسکونی که از بخش های کوچک و متعدد تشکیل شده اند مناسب نمی باشد. از این دستگاه بیشتر برای تالار ها، سالن ها، دانشگاه، نمایشگاه ها، راه رو های بزرگ، کارگاه ها و کارخانه ها، بیمارستان ها و کتابخانه ها استفاده و بهره برداری کرد. در کل میتوان گفت که این دستگاه برای هر فضای بزرگی که نیاز به گردش هوا و هوای تازه دارند مناسب است.

نکات مهم هنگام خرید و انتخاب روف تاپ پکیج

در حالت کلی زمانی قصد خرید و یا انتخاب روف تاپ پکیج دارید، باید به یک سری نکات ریز و در عین حال حساس توجه کنید تا یک انتخاب صحیح و گزینه مناسب برای خرید خود داشته باشید

اولین مورد هنگام خرید و انتخاب پکیج یونیت این است که باید توجه زیادی به این موضوع داشته باشید که حتما کار انتخاب و خرید روف تاپ پکیج را با استفاده از مشاوره های فرد مجری انجام داده و یا به صورت کامل خرید و انتخاب آن را بر عهده خود فرد مشاور و مجری بگذارید که در هنگام خرید نیازی نیست زیاد وارد موضوع برند ها شده و تمرکز خود را برای آن ها بگذاریم و می تواند در این زمینه به تجربه فرد مشاور و مجری تکیه نمایید.

همچنین در ابتدای پروژه لازم است تا زیر سازی های لازم برای راه اندازی و نصب روف تاپ پکیج به صورت کاملا آماده باشد و به هیچ وجه در خرید نباید گول قیمت های فریبنده و گران را بخورید و همیشه گرانی یک محصول نشان دهنده کیفیت آن نخواهد بود.

همچنین در هنگام خرید می توان از فروشنده تمامی سوال هایی که در ذهن ما وجود دارد را پرسیده و اطلاعات مناسبی کسب کنیم و همچنین به هیچ وجه نباید به پیمانکار فشار آورد تا سیستم را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کند چرا که در صورت انجام این کار ممکن است کیفیت مطلوب و مورد نظر ما حاصل نگردد.

همچنین در هنگام راه اندازی سیستم اجرای کانال های انتقال برای پکیج یونیت پشت بامی بسیار ضروری بوده و باید به آن توجه بسیار ویژه‌ ای داشته باشیم.

مورد آخر این موضوع باشد که به هیچ وجه نباید روف تاپ پکیج را با کولر آبی مقایسه کنیم چرا که تفاوت بسیار زیاد در کیفیت این دو محصول وجود داشته و روف تاپ پکیج یک سیستم مدرن جهت تهویه مطبوع به حساب می ‌آید و عملکرد کاملاً متفاوت با کولر آبی ارائه می نماید.





:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: